Biofilt biblioteksdesign - materialer og mønstre

Naturlige materialer, teksturer og mønstre

Et veludført biofilt design kan opnås ved at bringe naturlige materialer i spil, udnytte de naturlige landskaber og indrette biblioteket efter, hvad der ”allerede er der”. Naturlige materialer, teksturer og mønstre med rødder i naturen kan påkalde sig meget stærke følelsesmæssige reaktioner.

For eksempel indgår træ i flere af vores projekter, som udnytter æstetikken og varmen fra naturinspirerede materialer. Træets former og mønstre skaber en unik tilføjelse til det biofile biblioteksdesign, som yderligere har en lang levetid.

Naturmaterialer kan være særligt stimulerende og modvirke stress og andre psykiske gener. Fremtrædende, naturlige materialer omfatter, udover træ, blandt andet sten, uld, bomuld og læder, der bruges i en bred vifte inden for produkter, møbler og stoffer til biblioteket.

Naturlige materialer og landskaber

Vægge, gulve, lofter og trapper udgør størstedelen af bibliotekets overflader. Træ er et oplagt materialevalg, når det handler om at inkorporere biofilt design i indretningen. Det alsidige materiale stammer fra naturen, hvorved der er direkte reference til det naturlige miljø, samtidig med at det har et moderne og vedvarende look.

Med sit æstetiske udtryk, samt sine bløde og organiske former, giver træ en varm og beroligende effekt. Ofte er træets naturlige struktur og organiske former det første, folk bemærker, når de træder ind i biblioteksbygningen. Menneskers hjerner forbinder ubevidst træmaterialer til levende træer udenfor, og levende træer til livet og naturen, hvilket udløser en afslappet og stressreducerende reaktion.

I flere af vores biblioteksprojekter, hvor vi har stået for den komplette indretning, kommer det biofile landskab tydeligt til udtryk gennem bygningsarkitektur baseret på træ.

Nord-Odal Bibliotek, Norge

Nord-Odal Bibliotek i Norge

Dette majestætiske og imponerende bibliotek i Nord-Odal i Norge er baseret på et naturligt trælandskab med træets organiske former og bløde kurver som dominerende faktor.

Biblioteker med varme træmaterialer

Reoler og studieborde i træ giver en smuk og varm kontrast til resten af bygningerne på henholdsvis Wateringen Bibliotek i Holland og Esbjerg Sygehus i Danmark med association til udeliv. Rummene er oplyst af naturligt dagslys, mens grønne møbler ydermere understøtter det biofile miljø.

Wateringen Bibliotek, Holland

Esbjerg Sygehus, Danmark

Biofil arkitektur

Træmaterialets bløde og organiske former på Nesodden Bibliotek i Norge og Calgary Bibliotek i Canada skaber et unikt præg til det biofile design, som også støtter op om lang levetid.

Nesodden Bibliotek, Norge

Calgary Bibliotek, Canada

Airleaf

Naturinspirerede mønstre

Blade, træstrukturer og snefnug er blot eksempler på fraktale mønstre i naturen. Fraktaler er skabt af gentagne mønstre i naturen, som kan være både store og små, hvor den enkelte del repræsenterer helheden.

Det er bevist, at fraktaler har en beroligende effekt, og der er uanede muligheder for at tilføje dem til biblioteksindretningen – lige fra vægdekorationer til naturinspirerede tæpper. Fraktale mønstre tilføjer dimension og dybde og er med til at gøre biblioteket til et mere indbydende sted at opholde sig.

Mærk græsset under dine fødder eller se de smukke snefnug... Der er mange måder at tilføje de naturinspirerede mønstre til biblioteket!

West Norwood, Storbritannien

Forbundsparlamentets Bibliotek, Belgien

Airflake

Stoffer og tekstiler med afsæt i naturen

Et af de mest imponerende aspekter ved naturen er de forskellige strukturer, nuancer og farver, hvor ikke én er ens. Mens skandinavisk design er kendt for dets rene og enkle look, er naturen kendt for variation.

Vi anvender ofte melerede stoffer i vores indretningsløsninger, som indeholder mere end det blotte øje kan se. For eksempel kan en stofprøve se blå ud, men ved nærmere eftersyn kan den også indeholde farverne pink, lilla og grøn. Ligesom i naturen kan den overraske!

Mange af vores stoffer og tekstiler ligner og føles som elementer og overflader i naturen, blandt andet sten, jord og sand. De kan være ru eller glatte, hårde eller bløde.

Når vi designer biofile miljøer til biblioteker, er det vigtigt, at stofferne og tekstilerne passer til det overordnede tema og de øvrige biblioteksmøbler for at fremkalde positive reaktioner, hvor den besøgende kan føle samhørighed med naturen. Vi overvejer grundigt de stoffer og tekstiler, der bliver anvendt til vores individuelle projekter.

Mønstret stof med illustrationer af blade på stol.

Forskellige stofprøver i flere farver med reference til naturen.

Ru og ujævn struktur under dyrene får tæppet til at se ægte ud.

Glat og hård overflade ligner ægte sten.

På samme måde tilfører stoffer som Oceanic fra Camira også biofile egenskaber til biblioteket ved at omfavne naturen i sin mest bæredygtige form. Oceanic er et stof født ud af SEAQUAL INITIATIVE, designet til at bekæmpe havplastikforurening og opnå et affaldsfrit miljø. Det er skabt udelukkende af genbrugsplastik fra affald, der flyder i vores have, brugt til fremstilling af SEAQUAL® YARN, til flasker der bliver smidt ud, beregnet til lossepladser.

Oceanic er et eksempel på et stof med et bæredygtigt fokus, som vi har mange flere af i vores sortiment. Det er noget, der betyder noget for os, når vi beskræftiger os med bæredygtig biblioteksindretning.

Flere bæredygtige og certificerede materialer:

Andre projekter

Flere biofile temaer

Brug for hjælp?

Vi hjælper med biofilt design, der understøtter vores medfødte behov for at indgå i naturen.

Hvis du har et aktuelt eller kommende projekt, du gerne vil have vores hjælp til, så tag endelig fat på os.

> Kontakt os

Se også vores brochure

Vi har samlet inspirationsprojekter og temaer om biofilt biblioteksdesign i en brochure.

Få det samlede overblik.

> Download brochure