Biblioteksindretning med tanke på miljøet

Når vi indretter biblioteker, stræber vi efter at kunne foreslå indretningsløsninger og produkter, som mindsker miljøpåvirkningen.

Det er vores målsætning, at tilbyde en lang række produkt- og indretningsløsninger, som er baseret på cirkulær og bæredygtig tankegang. Mange af vores produkter er designet med fokus på lang levetid, og i vores indretningsløsninger genbruger vi ofte hele eller dele af inventaret, der dels kan upcycles eller placeres i en ny kontekst, og på den måde få nyt liv. Indretningen bliver ofte mere fuldendt, hvis der genbruges med omtanke.

Vi har samlet en række projekter, som vi har renoveret og upcyclet.

> Kontakt os for rådgivning om biblioteksindretning

Horsens Bibliotek, Danmark

I forbindelse med nyindretning af Horsens Bibliotek genbruges de ældre, gule reoler. Ved at pakke reolerne ind i antracitgrå gavle opnås et moderne og indbydende look. Samtidig er der tilføjet udstillingspodier i grå og egetræ, lavet felter på gulvet med trægulv og sat folie på vægge med skovbilleder. I børneafdelingen er der kommet hytter og træer på væggene.

Nu er de gule reoler blevet en del af en helhed, der skaber en moderne fortælling om natur på en stilren og meget unik måde. De gule reoler er blevet en styrke fremfor en nødvendighed. Helheden er opnået ved at anvende en stærk farvepalette, hvor den gule, grå, træet og det grønne har et flot samspil.

Herudover er der tilføjet elementer i biblioteket, som er med til at understrege naturen i indretningen.

Nyindretningen af Horsens Bibliotek er et godt eksempel på hvordan man genanvender og upcycler inventar. Vi vurderer, at biblioteket med de nye investeringer har forlænget levetiden på det ældre inventar betydeligt, og at der med nyanskaffelserne er flere muligheder for at forandre indretningen efter fremtidige behov.

Svinninge Bibliotek, Danmark

I Svinninge ønskede man at gøre børneafdelingen til noget særligt. Det resulterede i flere spændende zoner til ophold, leg, udklædning og kreative aktiviteter.

De ældre trækrybber blev brugt til at skabe en ubåd og fik dermed nyt liv. Krybberne skaber et spændende rum, hvor der desuden blev tilføjet en top og et tæppe. Indvendigt blev krybberne beklædt med akvarie-billeder.

Udenfor ubåden blev krybberne brugt til at dele området op i 4 zoner. Dermed fik de det ønskede særpræg med masser af leg og opholdsmuligheder.

Aabenraa Bibliotek, Danmark

På Aabenraa bibliotek er der genbrugt mange høje reoler i forskellige farver, som er pakket ind med flotte, nye gavle i forskellige materialer.

Der er blevet arbejdet grundigt med farvesætningen, for at skabe forskellige stemninger i hver zone.

Indretningen er et godt eksempel på hvordan mange forskellige farver og materialer er sat sammen, og tilsammen skaber en afbalanceret helhed.

Taulov Bibliotek, Danmark

På Taulov bibliotek er der gennemført en enkel opgradering af de eksisterende røde reoler med nye gavle. I børneafdelingen er der tilføjet sidepaneler til billedbogskrybberne. Sammen med de specialbyggede huse er der skabt et nyt, sjovt, udforskende område for bibliotekets yngre brugere.

Bromley Bibliotek, Storbritannien

Bromley bibliotek er indrettet med omtanke for miljøet. Nye møbler er udvalgt med mindst mulig miljøpåvirkning for øje, og eksisterende reoler er blevet opgraderet. Nye endegavle, der viser citater fra berømte litterære figurer, er også tilføjet for at modernisere reolerne og det generelle biblioteksrum.

For fortsat at respektere bibliotekets bæredygtighedsmålsætning blev en stor del af de leverede møbler fremstillet af materialer med over 90% genanvendeligt indhold og er demonterbare/100% genanvendelige ved slutningen af deres levetid, hvilket hjælper med at opfylde både budget- og bæredygtighedsmål.

Sæby Bibliotek, Danmark

Som hyldest til den maleriske kystby, er den nye børneafdeling på Sæby Bibliotek blevet indrettet til at afspejle det lokale område. Mange specialfremstillede elementer er blevet tilføjet, blandt andet butikker, et teater og en tankstation.

Som en del af projektet blev der tilføjet nye gavle til eksisterende billedbogskrybber og monteret folie på skråhylderne for at passe sammen med det overordnede tema og blive en del af landskabet.

Miljømål

Vi arbejder kontinuerligt på at øge andelen af miljøcertificerede produkter, som indgår i vores i biblioteksindretninger.

Vi arbejder desuden kontinuerligt med at øge andelen af FSC-certificerede (FSC-C 144988) produkter i vores sortiment og dermed støtte bæredygtigt skovbrug for en bedre verden.

> Læs mere om bæredygtighed